Skolebesøk Trondheim
Et skolebesøk på SeeSalmon skal gi økt innsikt og kunnskap om bærekraft i det marine miljø, marinbiologi og om muligheter og utfordringer ved lakseoppdrett. Vår undervisning er rettet mot skoleklasser på ungdomsskole og videregående nivå. Formidling og faglige aktiviteter er lagt opp etter læreplanen for de ulike trinn i skolen.
Elevene blir utfordret på konkrete eksempler og metoder innenfor bærekraftig produksjon i havbruket, samt praktisk problemløsning. Formidlingen er basert på praktiske, varierte og utforskende aktiviteter og kan tas videre inn i eget klasserom.
Vi tar imot skoler fra tirsdag til fredag 0930-1100 og 1200-1330. For å sikre godt faglig utbytte anbefaler vi maks 15 elever per besøk. Andre tidspunkt og ønkser om spesielle tema kan avtales.
Skoler melder sin interesse til skolebesøk i Trondheim ved å sende epost til post@seesalmon.no og vi tar raskt kontakt tilbake.
Praktiske aktiviteter
Havmiljø
Hvordan undersøker vi om fisk eller andre marine organismer har det bra i sitt naturlige element? Elevene skal utforske og reflektere over hvordan vi kan undersøke livsbetingelsene i havmiljøet.
Lakselus
Hvorfor har lakselus så stor påvirkning på bærekraftig produksjon av laks? Elevene skal utforske og tenke igjennom hvorfor vi finner lakselus i oppdrettsanlegg med laks og hvilke konsekvenser lakselus har på havbruk og ville bestander av laks og ørret.
Disseksjon av fisk
Hvordan er fisk tilpasset miljøet de lever i? Elevene skal utforske og undre seg over hvordan en laks fungerer. De skal selv skjære i fisken og identifisere ulike organer og kroppsdeler, og diskutere deres funksjon. Ulike funksjoner settes i sammenheng med hvordan laksen møter og opplever omgivelsene sine.
Mikroplast
Hva er mikroplast og hvilke konsekvenser har det for oss og det marine miljøet? Elevene skal utforske og reflektere over hvor i det marine nærmiljøet vi finner mikroplast. Vi henter vannprøver fra fjorden som vi filtrerer gjennom et kaffefilter. Det er svært konkret når elevene får se mikroplastpartiklene som lysende prikker i stereolupe med UV-lys.