Havmiljø
Hvordan undersøker vi om fisk eller andre marine organismer har det bra i sitt naturlige element? Elevene skal utforske og reflektere over hvordan vi kan undersøke livsbetingelsene i havmiljøet.
Hva slags temperatur fisken opplever, hvilken surhetsgrad, saltholdighet og mengde oksygen vannet har, er viktig for å kontrollere at fisk i oppdrettsanlegg har det bra, eller undersøke klimaendringer i lokale marine økosystemer.
Elevene bruker vannprøver fra lokalt nærmiljø og bruker måleinstrumenter til å finne ut hva slags temperatur, saltholdighet, pH og hvor mye oksygen som er løst i vannet. Sjøvannsprøvene kan sammenlignes med ferskvannsprøver. Hva skjer med oksygeninnholdet i vann når temperaturen øker? Hva skjer med organismer som har skall av kalsiumkarbonat når pH synker?
Andre praktiske aktiviteter
Lakselus
Hvorfor har lakselus så stor påvirkning på bærekraftig produksjon av laks? Elevene skal utforske og tenke igjennom hvorfor vi finner lakselus i oppdrettsanlegg med laks og hvilke konsekvenser lakselus har på havbruk og ville bestander av laks og ørret.
Havmiljø
Hvordan undersøker vi om fisk eller andre marine organismer har det bra i sitt naturlige element? Elevene skal utforske og reflektere over hvordan vi kan undersøke livsbetingelsene i havmiljøet.
Disseksjon av fisk
Hvordan er fisk tilpasset miljøet de lever i? Elevene skal utforske og undre seg over hvordan en laks fungerer. De skal selv skjære i fisken og identifisere ulike organer og kroppsdeler, og diskutere deres funksjon. Ulike funksjoner settes i sammenheng med hvordan laksen møter og opplever omgivelsene sine.